Artykuł sponsorowany
Profesjonalnie prowadzona restauracja musi być czysta i uporządkowana. To warunek konieczny, aby klienci mieli zaufanie do oferowanych dań i chcieli wracać do lokalu. Ważna jest nie tylko higiena przygotowywanych posiłków, ale także zachowanie porządku na kuchni i regularne sprzątanie stolików oraz dezynfekcję wspólnych przestrzeni. To wszystko razem składa się na wizerunek i reputację restauracji.
Chcąc zachować obiekt w czystości, warto przemyśleć rozkład kuchni gastronomicznej i zainwestować w rozwiązania ułatwiające przygotowanie posiłków oraz późniejsze sprzątanie. Odpowiednio dobrane wyposażenie kuchenne sprawi, że praca przebiegnie komfortowo, a pomieszczenie pozostanie schludne. Przede wszystkim warto zakupić wieszaki na urządzenia, dzięki którym można zaoszczędzić sporo miejsca. W profesjonalnej kuchni dobrze sprawdzi się wieszak na przybory kuchenne albo uchwyt na pokrywki do garnków ze stali nierdzewnej. Dzięki wieszakom i organizerom część akcesoriów kuchennych może zostać zawieszona na ścianie albo we wnętrzu szafki, przez co blaty pozostają wolne, a cała kuchnia sprawia wrażenie bardziej estetycznej. W wielu restauracjach problem z utrzymaniem czystości wynika z powodu wyeksploatowanych urządzeń chłodniczych. Nie da się prowadzić prosperującego biznesu gastronomicznego bez dbałości o świeżość produktów. Niezawodne szafy chłodnicze są niezbędne w każdej restauracji. W zależności od potrzeb warto zainwestować w urządzenia chłodnicze, takie jak m.in. szafy chłodnicze na żywność, chłodziarki do butelek czy stoły chłodnicze przeznaczone do barów i sałatek. Dobrze jest kupić urządzenia wysokiej jakości, w których przechowywanie produktów pozwoli zachować ich przydatność do użycia przez jak najdłuższy czas. W zachowaniu świeżości artykułów spożywczych pomocne są także kuchenne zamrażarki szokowe. Wybierając model, warto sprawdzić czas schładzania, zużycie energii oraz upewnić się, że urządzenie spełnia wszystkie standardy higieny. Na rynku dostępne są schładzarko-zamrażarki w różnych rozmiarach, zarówno te przemysłowe, jak i modele przenośne.
Do usprawnienia czystości lokalu warto zainwestować w pojemną zmywarkę gastronomiczną, a także preparaty i sprzęty do sprzątania różnych powierzchni. Stosowane w restauracji środki do mycia i dezynfekcji powinny przede wszystkim posiadać atesty i pozwolenia Ministra Zdrowia, aby zostać uznane podczas kontroli Sanepidu. Niezapowiedziana kontrola może obejmować m.in. sprawdzenie porządku w sali, kuchni i na zapleczu, a także sposobu przechowywania żywności, stanu pomieszczeń socjalnych oraz stanu technicznego wyposażenia.
Należy również pamiętać o tym, że w obecnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa, konieczne jest zapewnienie dostępu do środków dezynfekcji rąk nie tylko pracownikom, ale także klientom restauracji. Warto rozmieścić dozowniki przy wejściu do lokalu, w łazience, przy wejściu do kuchni i przy kasie. Sprzątanie lokalu powinno obejmować regularne mycie i dezynfekcję stolików po każdym kliencie, a także częste sprzątanie łazienki, przecieranie płynem antybakteryjnym klamek oraz stanowiska bezpośredniej obsługi klienta. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom środki ochrony indywidualnej, w której skład wchodzą m.in.: rękawiczki jednorazowe, maseczki, odzież ochronna oraz środki do dezynfekcji. Do dobrych praktyk higienicznych należy także zapewnienie odległości między stanowiskami pracy oraz ograniczenie liczby osób korzystających z lokalu.
Zdjęcie główne: Valeria Boltneva/pexels.com