728 x 90

Chcę biegać! Od czego zacząć?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Chcę biegać! Od czego zacząć?

Co zrobić, żeby zacząć biegać od zera? Czym się kierować, robiąc pierwsze kroki w kierunku regularnie uprawianego joggingu? Pamiętajmy, że bieganie, aby stało się naszym hobby, musi nam się dobrze kojarzyć. Co zrobić, żeby nie zrazić się już na samym początku?

Sprawdzenie stanu zdrowia

Mówi się, że sport to zdrowie i zdecydowanie warto się z takim stwierdzeniem zgodzić, ale zdarzają się wyjątki od tej reguły. Niestety, ale forsowne treningi nie są dla wszystkich – właśnie z uwagi na ich stan zdrowia. Zdarza się jednak, że pewne przypadłości uniemożliwiające regularne uprawianie joggingu bywają skryte nawet przed samymi zainteresowanymi. Stąd bierze się potrzeba badań lekarskich, które powinno się zrobić przed rozpoczęciem biegowej przygody: badanie EKG, poziomu cukru we krwi czy badania wydolnościowe są bardzo wskazane

Choroby, które stanowią przeciwwskazanie dla biegania

Do najważniejszych przeciwwskazań do biegania należą:

  • otyłość: uznaje się, że przeciwwskazaniem jest drugi stopień nadwagi, gdy czynnik Body Mass Index wynosi 30,0–39,9 kg/m2. Chodzi o to, że przy takiej właśnie wadze stawy mogą być podczas biegania zbyt mocno obciążone;
  • choroby serca: do biegania nie mogą zabierać się osoby z chorobami serca i sercowo-naczyniowymi. Przeciwwskazaniem jest między innymi przebyty zawał;
  • choroby stawów: jednym ze schorzeń, które wykluczają możliwość biegania przez daną osobę, jest reumatoidalne zapalenie stawów.
mężczyzna 60 plus uprawiający jogging
Photo by jcomp, from: Freepik.com

Odpowiednie nastawienie

Bardzo ważne jest, żeby przy rozpoczęciu przygody z bieganiem nie mieć nastawienia na bardzo szybkie osiągnięcie wysokich wyników bez względu na to, że przyjdzie je okupić przetrenowaniem. Idealnym rozwiązaniem jest wytworzenie w sobie stanu, który sprawi, że bieganie zacznie dla nas być pozytywnym nałogiem. Będziemy odczuwali “euforię biegacza”, która daje radość, a nawet jest w stanie uśmierzać ból. Trudno będzie nam osiągnąć taki stan, jeśli trening biegowy od początku będzie nam się kojarzył z bólem.

Dobry plan biegowy

Dobry plan treningowy to prymat stałych i regularnych postępów nad wynikiem osiąganym za wszelką cenę. Również w tym przypadku lepiej jest sobie wypracować stały rytm treningowy, który będzie dla nas częścią składową każdego kolejnego tygodnia. Unikniemy dzięki temu przetrenowania, zniechęcenia i poskromimy nasz słomiany zapał. 

Pogłębianie wiedzy

Wchodząc w każde środowisko, choćby biznesowe, warto o nim czytać, interesować się, oglądać tematyczne materiały w sieci. Podobnie jest z bieganiem. Korzystne dla nas będzie zainteresowanie się tym sportem. Warto także dzielić się naszymi dylematami z osobami, które trenują już długo. Dzięki ich podpowiedziom możemy uniknąć wielu błędów. 

Odpowiednio dobrany sprzęt 

Obuwie, koszulka i spodenki nie muszą być od razu renomowanej i drogiej firmy, przy ich projektowaniu niekoniecznie muszą być wykorzystane absolutne nowinki techniczne. Warto za to, żeby strój był przewiewny, buty zaś wygodne. Jedyne, o co warto zadbać, to dość szybkie dobranie obuwia ze stabilizatorem lub bez – w zależności od tego, jak ukształtowana jest nasza stopa. W przypadku biegania po twardych nawierzchniach, takich jak beton lub asfalt, powinniśmy zadbać o właściwą amortyzację. Oczywiście z czasem warto kupić sobie modny strój dobrej jakości, ale zróbmy to dopiero wtedy, gdy będziemy pewni, że pokochaliśmy bieganie.

Kobieta zawiązuje buta
Photo by jcomp, from: Freepik.com

Własna playlista

Funkcjonalne słuchawki i własna playlista do biegania to bez wątpienia ważni sprzymierzeńcy postępów w codziennych treningach. Warto, żeby sprzęt nie miał tendencji do zsuwania się podczas biegania w różnych warunkach. Powinien mieć też intuicyjne i proste sterowanie, które ułatwi nam sprawną obsługę podczas wysiłku biegowego. Jaką muzykę wybrać? Wcale nie muszą to być utwory motywacyjne czy jakieś specjalnie przeznaczone do biegania. Wybierzmy coś, co sprawia nam przyjemność i wprawia w dobry nastrój. 

para uprawiająca jogging
Photo by gpointstudio, from: Freepik.com

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *