Coraz więcej firm ma swoje portfolio także w sieci. Fakt ten nie powinien nikogo dziwić – coraz więcej ludzi używa internetu do poszukiwania informacji, w tym także firm, które zajmują się poszukiwaną specjalizacją. W przypadku firm sprzątających jest podobnie. Do znalezienia odpowiedniej firmy działającej w okolicy przeważnie internauci wykorzystują wyszukiwarkę Google. To największa wyszukiwarka treści w naszym kraju i na całym świecie, co jest też jej najpotężniejszą przewagą względem innych. Można na niej znaleźć dosłownie wszystko i to w mniej niż sekundę. Warto się zatem na niej znaleźć i to zdecydowanie jak najwyżej.
Optymalizacja witryny SEO – Search Engine Optimization – to proces, który polega na poprawie pozycji danej strony w listingu SERP (Search Engine Results Page) i jest kluczową bronią do walki z niskimi wynikami finansowymi. Dzięki niej każdy zainteresowany usługami Twojej firmy będzie mógł ją znaleźć w sieci.
Kompleksowa usługa SEO360 polega na zoptymalizowaniu kodu źródłowego witryny pod kątem wyszukiwarki Google. Proces ten jest skomplikowany, trudny i wymagający, dlatego z reguły jego realizacją zajmują się wyłącznie wyspecjalizowane firmy z całego kraju. Standardowo każda witryna nie jest dostosowana w odpowiednim stopniu do silnika wyszukiwarki. W efekcie Googleboty nie są w stanie jej prawidłowo zindeksować, przez co algorytm przesuwa ją w wynikach aż na sam koniec. Efekt? Brak ruchu z Google. Na taką sytuację wpływa przede wszystkim zły układ witryny, brak nagłówków, brak fraz kluczowych oraz wiele, wiele innych aspektów, w tym nawet prędkość jej działania czy liczba zdjęć i atrybuty alt.
Internauci są wygodni, dlatego zazwyczaj nie zaglądają głębiej niż na trzecią podstronę wyników. Oznacza to, że jeśli Twoja witryna zajmuje kolejne pozycje, nie będzie generowała żadnego ruchu z wyszukiwarki Google. Jak to zmienić? Wykorzystać proces pozycjonowania stron internetowych.
Pozycjonowanie rozpoczyna się od przeprowadzenia audytu SEO. Etap ten jest kluczowy. Dzięki niemu można zapoznać się z funkcjonalnością danej strony i zaplanować kolejne działania.
Audyt jest przeprowadzany zazwyczaj przez najlepszych specjalistów w branży pozycjonowania, głównie ze względu na poziom skomplikowania tej czynności. Ocenie podlegają wszystkie, nawet z pozoru najmniej istotne szczegóły, takie jak sposób nawigacji, hierarchia nagłówków, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, szybkość działania strony. Ponadto należy ocenić także konkurencję i jej działania, a także przyszłość całego przedsiębiorstwa.
Oczywiście usługi związane z pozycjonowaniem są płatne, a ich wysokość zależy przede wszystkim od poziomu skomplikowania witryny oraz ilości prac do wykonania. Zależy także od metody rozliczeń. Na rynku dwie formy są rozpowszechnione najbardziej – płatność za rezultaty oraz abonament. Za opłacaniem wyłącznie efektów pozycjonowania przemawia przede wszystkim bezpieczeństwo, przedsiębiorca zapłaci bowiem wyłącznie za prawidłowo przeprowadzone pozycjonowanie. Rozwiązanie to ma jednak także pewną wadę – brak pewności co do wysokości opłaty za ubiegły miesiąc. W jednym okresie rozliczeniowym możemy uzyskać dobrą pozycję tylko w jednej czy dwóch frazach kluczowych, podczas gdy w kolejnych – kilkanaście czy kilkadziesiąt. Nie ma zatem możliwości zaplanowania budżetu na dłuższy czas.
Z kolei abonament ma tę zaletę, że możemy przygotować się od razu na stałą opłatę, która jest niezmienna w okresie trwania naszej umowy. To zaleta, gdyż nie trzeba martwić się zmiennością ceny, lecz także wada – klient nie ma wpływu na efektywność działań.
Niestety pozycjonowanie to jeden z najtrudniejszych procesów w sieci, który łączy się z wieloma błędami. Można je popełnić już na samym początku, np. umieszczając linki na farmach linków, lub na samym końcu, np. gdy zakończy się umowa z agencją SEO. Zawsze warto dbać o dotychczasowe wyniki i prowadzić swoją witrynę w sposób zgodny z silnikiem wyszukiwarki.
Jeśli prowadzisz firmę sprzątającą, koniecznie zastanów się także nad pozycjonowaniem lokalnym. Proces ten polega na podniesieniu pozycji danej firmy nie tylko w wyszukiwarce Google, lecz także w Mapach Google. W tym celu należy stworzyć wizytówkę firmy i dodać jej adres czy też kilka zdjęć i ciekawych informacji, np. o godzinach otwarcia siedziby. Warto także uzupełnić numer telefonu.
Wykorzystanie pozycjonowania w swojej firmie jest niezbędne w czasach, kiedy z wyszukiwarki Google korzystają praktycznie wszyscy internauci. Warto się w niej znaleźć jak najwyżej i pokazać swoją ofertę potencjalnie zainteresowanym klientom. Nie można jednak powierzać tego procesu firmie bez odpowiednio dużego portfolio dotychczasowych realizacji. Jakiekolwiek błędy pozycjonowania mogą prowadzić nie tylko do obniżenia pozycji witryny, lecz także do usunięcia domeny z listingu.
Fot. Rumman Amin/unsplash.com
Artykuł przydatny, jednak zastanawiam się, czy tego nie powinniśmy się dowiedzieć podczas konsultacji, kiedy tłumaczono nam, jak wykonać audyt seo? Przypuszczam, że i w takiej sytuacji wspomoże nasz agencja, u której wykonywaliśmy audyt, jednak jakoś tak przeszła mnie myśl.
Choć to pewnie rzadko się zdarza, czasami warto to zrobić jeśli współpraca z poprzednią agencją, która zaproponowała pewien CMS, zwyczajnie się nie sprawdziła. Kiedyś miałem taką sytuację, w zasadzie przed 2. laty wtedy zmieniona została strategia i CMS na pozycjonowanie drupal. Jak do tej pory wszystko działa, tak jak powinno, ale wcześniej również nie było zbyt przyjemnie, z nieładującą się stroną, czy problemami z subdomenami.