cottonbro studio/pexels.com
Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy znacząca większość osób biorących udział w ankiecie, bo aż 70 procent, wykorzystywała internet do realizacji różnych zadań związanych ze swoim zdrowiem. Do najpopularniejszych działań należało umawianie się na wizyty lekarskie, odbieranie wyników badań laboratoryjnych oraz poszukiwanie informacji na temat jakości usług oferowanych przez różnych dostawców opieki zdrowotnej.
Wśród osób biorących udział w badaniu, narzędzia e-zdrowia, takie jak e-recepta, Internetowe Konto Pacjenta, czy platformy typu receptomat.pl są szeroko rozpoznawalne. Tylko niewielki odsetek, wynoszący 2,9%, stwierdził, że nie zna tych rozwiązań. Nieco większa grupa, bo 3,4% badanych, nie była w stanie jednoznacznie określić, czy są one im znane. Interesujące jest to, że wśród najmłodszych uczestników badania, większa liczba osób przyznała, że nie zna narzędzi e-zdrowia, co stanowiło 7,4%, a 8,6% nie było pewnych, czy takie narzędzia zna. Wyniki te zostały potwierdzone statystycznie przy użyciu testu Pearsona.
Wśród różnych narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w sektorze zdrowia, e-recepty zyskały największe uznanie wśród respondentów, osiągając poziom pozytywnych opinii na poziomie 91,5%. Nieco mniej entuzjastycznie, ale nadal z dużym uznaniem, oceniono e-skierowania, które uzyskały 86,1% pozytywnych wskazań. Internetowe Konto Pacjenta również zostało wysoko ocenione, z wynikiem 82,7% pozytywnych opinii, podczas gdy aplikacja mojeIKP otrzymała niższą, lecz nadal pozytywną ocenę na poziomie 63,3%.
W ostatnim roku znacząca większość osób biorących udział w badaniu skorzystała z internetu w celach związanych z ochroną zdrowia, co potwierdza aż 68,6% respondentów. Z drugiej strony, niewielki odsetek, bo tylko 13,5%, nie widzi potrzeby korzystania z takich rozwiązań. Istnieje również grupa osób niezdecydowanych, która stanowi 5,5% badanych.
Internet stał się narzędziem pomocnym w wielu aspektach zdrowotnych. Większość ankietowanych wykorzystywała go do lokalizowania placówek medycznych, odbierania wyników badań oraz umawiania wizyt u specjalistów. Dokładne procenty to odpowiednio 60,2%, 59,6% i 57,9%.
Ponadto blisko połowa respondentów poszukiwała w sieci opinii na temat personelu medycznego oraz placówek zdrowotnych, co pokazuje, jak ważna jest reputacja w branży medycznej. Z kolei 42% badanych korzystało z możliwości przeglądania danych na swoim koncie w Internetowym Koncie Pacjenta. Aplikacja mojeIKP również okazała się przydatna dla 23,2% uczestników badania.
Wśród osób biorących udział w badaniu, znacząca większość, czyli 84,7%, wyraziła pragnienie, aby system zdrowotny zapewniał lekarzom informacje o potencjalnych interakcjach leków przepisywanych pacjentom. Chodzi o sytuacje, gdy pacjent już stosuje inne medykamenty, które mogą wchodzić w niepożądane reakcje z nowo przepisanymi. Taka funkcjonalność mogłaby znacząco zwiększyć bezpieczeństwo terapii.
Podobnie duże grono respondentów, bo aż 87%, wskazało na potrzebę wprowadzenia możliwości realizacji recepty częściowej w każdej aptece. Jest to odpowiedź na problemy takie jak niedostępność niektórych leków czy zamykanie się aptek, co może utrudniać pacjentom dostęp do niezbędnych medykamentów.
Ponadto, dla 83,7% uczestników ankiety istotna jest opcja przedłużenia recepty za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP) bez konieczności osobistej wizyty u lekarza. To rozwiązanie byłoby wygodne dla osób stale przyjmujących określone leki, które wymagają regularnego odnowienia recepty.
W kontekście e-zdrowia, oczekiwania dotyczące recept są bardzo wyraźne. W badaniu podkreślono, że 78,3% ankietowanych chciałoby otrzymywać powiadomienia z IKP o zbliżającym się terminie ważności recepty, co przypominałoby o konieczności jej zrealizowania. Dodatkowo 73,7% respondentów wyraziło chęć, aby recepty były honorowane na terenie całej Unii Europejskiej, co ułatwiłoby dostęp do leczenia podczas podróży czy pobytu za granicą.